چرا آتش اوباما برای حمله به سوریه سرد شد؟
روزنامه الوطن بررسی کرد روزنامه الوطن بررسی کرد

 
 

روزنامه الوطن سوریه در تحلیلی تأکید کرده است که درخواست اوباما از کنگره برای اعلام نظر نهائی برای حمله به این کشور به نوعی بهانه تراشی رئیس جمهور آمریکا برای خودداری از اقدام نظامی علیه سوریه است.

به نقل از روزنامه «الوطن»، سوریه بر خلاف آنچه تحلیلگران و هواداران جنگ انتظار داشتند اوباما از تعیین محدوده زمانی مشخص برای حمله نظامی به سوریه خودداری کرد و تصمیم گرفت اتخاذ این تصمیم را به عهده کنگره آمریکا قرار بدهد.

با توجه به اینکه تعطیلات کنگره امروز به پایان می‌رسد حمله نظامی به سوریه تا امروز در دست بررسی قرار نگرفته و تا زمانی که بر اساس روند معمول کنگره تصمیم خود درباره حمله به سوریه را اعلام کند، دست کم تا دوهفته آینده جنگی علیه سوریه صورت نخواهد گرفت.

در این میان این مسئله پیش می‌آید که چه عواملی سبب شده که اوباما این اقدام را که به نوعی عقب نشینی به شمار می‌آید اتخاذ کند.

آیا این اقدام بهانه‌ای برای عقب نشینی از جنگ است همانگونه که نخست وزیر انگلیس هنگامی که به صورت عمدی از مجلس عوام خواست که تصمیم نهایی درباره حمله نظامی به سوریه را اتخاذ کند که حضور بریتانیا در اقدام نظامی علیه سوریه با مخالفت مجلس روبرو شد.

یا اینکه اوباما می‌خواهد توپ را در میدان کنگره بیندازد و بار نتایج و پیامدهای موافقت با حمله به سوریه را به دوش سناتورهای آمریکایی قرار بدهد.

همچنین ممکن است واشنگتن در تنگنا قرار گرفته و اوباما وادار شده برای عقب نشینی از جنگ مسئولیت این اقدام را به عهده کنگره قرار بدهد.

بررسی همه عوامل و شواهد نشان می‌دهد که عقب نشینی اوباما از حمله نظامی به سوریه در لحظات پایانی وابسته به چندعامل مهم است از جمله:

1- حمایت ایران و مقاومت لبنان از سوریه و اعلام این مسئله که در صورت حمله به سوریه، اسرائیل، پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه به خصوص در تنگه هرمز و خلیج فارس مورد هدف قرار خواهد گرفت.

این موضع نشان داده که اگر جنگی صورت بگیرد تنها به خاک سوریه محدود نخواهد شد و همه منطقه را شمال خواهد شد که واشنگتن در مواجه با این موضع دچار شگفتی شده زیرا نمی‌خواهد که به منافعش از جمله اسرائیل در منطقه آسیب وارد شود.

2- عامل دوم موضع قاطع روسیه در قبال هرگونه حمله احتمالی است که با طرح هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه در شورای امنیت مقابله خواهد کرد و به صورت عمدی اطلاعاتی را منتشر کرده که در صورت جنگ علیه سوریه با ابزار و تجیهزات لازم به صورت کامل از سوریه حمایت خواهد کرد که «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرده بود که سامانه دفاع موشکی و جنگنده های کروز و توماهوک از جمله این کمک ها هستند.

3- عامل بعدی نگرانی بر امنیت اسرائیل و توقف کمک های نفتی در خلیج فارس و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد آمریکا و غرب است و اوباما در سخنرانی خود در چند روز گذشته زمینه را برای عقب نشینی احتمالی خود از جنگ اعلام کرد و گفت در حمله به سوریه به سه گزینه از جمله امنیت اسرائیل و حفظ کمکهای نفتی از خلیج فارس و خودداری از تکرار سناریوی جنگ عراق توجه خواهد کرد.

به نظر می رسد ناتوانی واشنگتن در تعیین هزینه‌های این جنگ و مدت زمان آن یکی دیگر از عوامل عقب نشینی آمریکا از حمله به سوریه است با توجه به اینکه این کشور از سال 2008 بعد از جنگ عراق و افغانستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

4- عامل چهارم اما مربوط به ناتوانی واشنگتن در بسیج کردن همپیمانان بین المللی اش برای حمله به سوریه است که دردناکترین ضربه در این زمینه از سوی بریتانیا به آمریکا وارد شد که از مشارکت در اقدام نظامی علیه سوریه سر باز زد.

5- عامل بعدی مخالفت مردم با دخالت نظامی در سوریه بود که از طریق نظرسنجی ها و تجمع های اعتراضی روشن شده بود.

با توجه به اینکه اوباما از حمایت بین المللی برای حمله به سوریه ناکام مانده دچار بحرانی دوگانه شده است اگر به دنبال جنگی باشد که از حمایت بین المللی برخوردار نیست باید با پیامدهای فراوان آن که امنیت اسرائیل و منافع آمریکا را تهدید می‌کند دست و پنجه نرم کند و اگر از حمله سر باز زند آمریکا در جنگی شکست خواهد خورد که هرگز وارد آن نشده و هیبت و جایگاهش در عرصه بین المللی خدشه دار خواهد شد.

به این ترتیب بهترین راه حل برای خروج اوباما از این بحران درخواست از کنگره برای تصمیم گیری نهایی درباره حمله به سوریه است.

به نظر می‌رسد دو سناریوی احتمالی پیش روی آمریکاست یا اینکه اوباما با موافقت کنگره به سوریه حمله می‌کند و به این ترتیب مسئولیت حمله را بر گردن کنگره خواهد بود یا اینکه کنگره بر اساس همان دلایلی که اوباما را از حمله بازداشته با اقدام نظامی علیه دمشق مخالفت می کند که با توجه به فروکش کردن میزان فشار لابی‌های صهیونیستی بر رهبران این کشور برای اقدام نظامی علیه سوریه، گزینه دوم ارجح تر است و به صورت کلی چند روز آینده نشان خواهد داد که کنگره چه تصمیمی خواهد گرفت و سرنوشت جنگ روانی چند هفته اخیر برای حمله نظامی به سوریه تعیین خواهد شد.






September 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی